آدمی همان است که می خواند

معرفی کتاب آدمی همان است که می خواند

حتما خیلی شنیدید یا به خیلی‌ها گفتیم که کتاب بخون تا زندگی بهتری داشته باشی. اما واقعا چطوری میشه با فقط کتاب خوندن زندگی بهتری رو تجربه کرد؟ کتاب آدمی همان است که می خواند راهنمای عملی خوب خواندن نوشته رابرت دی‌یانی و از نشر بیدگله که  با عنوان اصلی You Are What You Read: A Practical Guide to Reading Well، در واقع دعوتیه برای کتاب خوندن و لذت بردن از چیزی که می‌خونیم و هدفش هم اینه که بهمون بگه با این خوندن و لذت بردن بتونیم زندگی بهتری رو تجربه کنیم.

راستش اگر بخوام کتاب رو توی یه جمله خلاصه کنم باید بگم که هدف نویسنده اینه که بهمون بگه با خوب خوندن، آدمها‌ی زنده‌تری میشیم. زنده‌تر می‌مونیم و زندگی بهتری رو تجربه می‌کنیم.

نویسنده کتاب توی کتابِ آدمی همان است که می خواند تاکیدش روی کتاب‌های ادبیه. ادبیات و آثار ادبی بخونیم. درستم می‌گه انصافا. قشنگی و جالبی کتاب اینه که اصلا حاشیه نمیره و خیلی پیچیده صحبت نمی‌کنه. رابرت فقط در مورد نقش کتاب توی زندگی‌مون و تاثیر لذتی که از خوندن کتاب بهمون میده صحبت می‌کنه.

یه نکته‌ای که در مورد خوندن ادبیات مهمه و من خودمم خیلی موقع‌ها توش شک می‌کنم اینه که اصلا این کتاب مناسب منه؟ چطوری بخونمش؟ اگر خوندمش و نفهمیدمش چی میشه؟ در واقع یه جور پیش داوری یا شاید بهتره بگم پیش قضاوت کردن که باعث میشه سمت بعضص کتاب‌ها نریم.

اما توی این کتاب، برای همه افراد از هر دسته و شغل و تخصصی توضیح می‌ده که موقع خوندن کتاب، چطوری توجه خودمون رو به کجاها بیشتر بدوزیم که بهترین نتیجه رو از خوندنمون ببریم.

جدی کتاب خوب می تونه زندگی‌مون رو تغییر بده و همیشه همه گفتم که می‌تونیم با خوندن و نوشتن البته خودمون رو به آدمهایی با نسخه بهتری از خودمون تبدیل کنیم.

یه نگاهی به خود کتاب و فصل‌هاش بندازیم.

فصل‌های شش‌گانۀ کتاب به این شکل دسته‌بندی شدن: «خواندن و پرسیدن»، «خواندن برای کشف حقیقت»، «خواندن متون غیرداستانی»، «خواندن متون داستانی»، «لذت‌های متناقض خواندن» و «خواندن برای زندگی‌تان».

رابرت در هر فصل کتاب بخشی از راهکارهای خوب خواندن را آموزش می‌ده. آخر کتاب یا به قول معروف موخره کتاب هم ۹ تا تمرین هست برای بهتر خوندن که جالبه.

اما دربارۀ رابرت دی‌یانی، نویسندۀ کتاب آدمی همان است که می خواند

رابرت دی‌یانی (Robert DiYanni)، متولد ۱۹۴۷، متخصص و مدرس تفکر انتقادی و علوم انسانی میان‌رشته‌ای است. مدرس دانشگاس و کارگاه‌های مختلفی رو در جاهای مختلفی از دنیا برگزار میکنه که معمولا توی حوزه‌های آموزش و یادگیری، نوشتن و ادبیات، تفکر انتقادی و این حوزه ها میشه

کتاب «آدمی همان است که می خواند: راهنمای عملی خوب خواندن» با ترجمۀ علی ظفر قهرمانی‌نژاد در نشر بیدگل منتشر شده است.

مترجمش هم علی ظفر قهرمانی‌نژاد، متولد ۱۳۵۴ در سقز، کارگردان و بازیگر تئاتر، سازندۀ فیلم کوتاه و مستند، مدرس تئاتر و سینما و مترجم ایرانی است. قهرمانی‌نژاد دارای لیسانس هنرهای نمایشی از دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فوق لیسانس کارگردانی سینما از دانشکدۀ سینما-تئاترِ دانشگاه هنر تهران است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «تئاتر قانون‌گذار: استفاده از هنر اجرا برای سیاست‌ورزی»، «سینمای فانتزی» و «صید ماهی بزرگ: مراقبه، هشیاری و خلاقیت» اشاره کرد.

یه توضیحی هم در مورد عکس روی جلد کتاب بدم. داخل کتاب نوشته شده که این عکس رو مارتی پرِر در سال ۱۹۹۹ گرفته. اما خب از ظاهر عکس اینطور به نظر میاد که قاب، با عکس اصلی فرق داره. عکس اصلی رو با عنوان خواندن در تابستان که از مجموعه عکس‌های مرتبط با کتابخوندن در تابستونه (می‌تونید از اینجا بقیه عکس‌ها رو هم ببینید) در ادامه می‌ذارم و توضیح زیر عکس رو هم می‌تونید پایین عکس ببینید.

Martin Parr Riva del Garda. Lake Garda, Italy. 1999. © Martin Parr | Magnum Photos

Martin Parr Riva del Garda. Lake Garda, Italy. 1999. © Martin Parr | Magnum Photos

احسان طریقت