سر کلاس با عباس کیارستمی

سر کلاس درس با عباس کیارستمی؛ دریچه‌ای به نگاهی متفاوت

گاهی وقتی در موضوعی که به مباحثی فراتر از چیزی که در ظاهر داره تعریف میشه دقت کنیم، می‌تونیم لایه‌های عمیق‌تری از نویسنده یا گوینده رو ببینیم؛ و این همون موضوع مهمیه که می‌تونه ما رو یه پله توی زندگی بالاتر ببره. و گاهی کسی این کار رو برات می‌کنه که وقتی بیشتر می‌شناسیش، می‌بینی که همیشه در طول زندگیش همینطوری عمل کرده. پس شناختن دیدگاه‌ها و رفتار و نگاهش می‌تونه به تو هم کمک کنه.

سر کلاس درس با کیارستمی از همون جنس کتابهاست. کتابی که به ظاهر بخش‌های مختلفی از کلاسهای تدریس عباس کیارستمی در سالهای متمادی تدریسشه ولی سرشار از موضوعاتیه که می‌تونه ما رو به فکر فرو ببره.

این کتاب یک دستورالعمل برای فیلمسازی نیست، یک کتاب پژوهشی در مورد سینمای ایران یا نگاهی خاص به فیلم‌های عباس کیارستمی هم نیست؛ بلکه چکیده‌ایه از روش کارگردان و تلاشی برای درک اساسی تجربه‌ای غالباً رازآلود. این کتاب در حقیقت برداشت‌ها و گزیده‌های به دقت غربال شدۀ نگارنده است از «روش شناسی» کیارستمی؛ ادای دینی به رویکرد هنری و نگرش فلسفی او به هستی و ارتباط حسی او با محیط پیرامونش. تیزبینی و شفافیت ذهنی.

خوندنش به شدت جذاب و غرق‌کننده‌اس. لحظه‌هایی که کتاب روی ما تاثیر میذاره، اون لحظه‌هایی نیست که توی کتاب غرق میشیم. اون لحظه‌هاییه که ما رو به فکر فرو می‌بره. کتاب، خوب ما رو هدف می‌گیره و حرف درست رو بهمون میزنم. فقط باید باهوش باشیم تا پیداش کنیم.

این کتاب نوشته مایک لی نویسنده و کارگردان بریتانیاییه و سهراب مهدوی ترجمه کرده. انتشارات نطنز هم زحمت چاپ رو کشیده.

احسان طریقت